januar 12, 2024
Hirtshals Havn har arbejdet intenst på den største udvidelse i havnens 100-årige historie. Nu er den et stort skridt nærmere en realisering med et EU-udbud på omkring 1 mia. kr., ifølge en pressemeddelelse. Havneudvidelsen skal forbedre indsejlingsforholdene, og man ønsker at optimere faciliteterne for at gøre bedre plads til grønne energiprojekter.
Af redaktionen
CEO for Hirtshals Havn, Per Holm Nørgaard, glæder sig over planerne:
”Med udbuddet tager vi endnu et stort skridt på vejen mod en realisering af havneudvidelsen, som forventes færdig i 2027. Det understreger Hirtshals Havns markante udvikling, som skal understøtte havnens vigtige position både som centralt trafikknudepunkt mellem Norge og Europa og som en nøgleaktør i den grønne omstilling, hvor både havnens faciliteter og besejlingsforhold bliver afgørende,” siger han, ifølge pressemeddelelsen.
Hirtshals Havn forventer, at man senest i efteråret 2024 kan indstille det endelige tilbud til godkendelse hos Hjørring Byråd.
Udbud med forhandling
Per Holm Nørgaard uddyber:
”Sammen med den nylige fondsstøtte på 109 mio. kr. til Greenport Scandinavia-konsortiet, der arbejder med etablering af Nordeuropas største knudepunkt for lagring og udskibning af CO2 netop i Hirtshals, er vi rigtig godt på vej med at realisere vores grønne ambitioner.”
EU-udbuddet i forbindelse med havneudvidelsen er et udbud med forhandling. Det betyder, at der i løbet af den første måneds tid prækvalificeres en række virksomheder til at give et indledende tilbud, som herefter kan indgå i individuelle forhandlinger mellem Hirtshals Havn og tilbudsgiverne frem mod det endelige tilbud.
Fordele ved EU-udbud
Fordelene ved et EU-udbud med forhandling er, ifølge pressemeddelelsen, at havnen får mulighed for at få det mest optimale design, og at der kommer styr på anlægsøkonomien fra starten. Ligesom man sammen med tilbudsgiver kommer til klarhed og enighed over risikoelementerne.
Derudover giver forhandlingen også mulighed for at få afklaret en optimal tidsplan, som tilgodeser en fleksibel udførelsesperiode for totalentreprenøren, og som samtidig opfylder havnens operationelle krav, påpeger COO ved Hirtshals Havn, Niels Kiersgaard.
”Udbuddet afgøres ud fra en vurdering af det bedste forhold mellem pris og kvalitet, hvor kriterier som klimaaftryk og bæredygtighed, teknisk kvalitet og styring af projektet, nøglepersoner, arbejdsmiljø og borger- og turistinddragelse vurderes. På den måde får vi et 360 graders blik på havneudvidelsen,” siger han.
Related Articles
Hansson & Knudsen skal opføre Fredensborg Kommunes hidtil største byggeprojekt
'Generationernes Hus' indebærer en ny skole med fire spor og SFO, en ny idrætshal og en udvidelse og renovering af det nuværende bibliotek. Det hele bliver opført efter DGNB Guld-standarden for bæredygtigt byggeri. Af redaktionen Onsdag den 3. juli 2024...
Havnen i Struer skal transformeres – projektet er sendt i udbud
Struer Kommune har sendt ’Stævnen’ i udbud. Over de kommende år vil man udvikle de tidligere industriområder på Struer Havn til en attraktiv ny bydel med både boliger, kulturliv og nye byrum. Af redaktionen En ny promenade langs vandet, et nyt offentligt byrum...
Staten tildeler yderligere 30 mio. kr. til udvidelse af Søby Havn
Partierne bag Infrastrukturplan 2035 har sikret opbakning til sidste etape af havneudvidelse på Ærø. Af redaktionen Der er smidt mange milliarder kr. efter havneudvidelser de senere år i Danmark. Selv mindre øer er omfattet. Staten bevilgede således 75 mio. kr....