Ny kampagne opfordrer danskerne til at renovere i stedet for at rive ned og bygge nyt

januar 19, 2024

Kirsten Østergaard Poulsen har før haft succes med at forudse en markedsudvikling. Privatfoto

Foto: Laurie Shaw

Hvert år rives ca. 1.200 boliger ned og erstattes af nybyggeri. Det ønsker regeringen nu et opgør med, og derfor har Social- og Boligstyrelsen sammen med Energistyrelsen lanceret en kampagne, der skal inspirere boligejere til at vælge renovering frem for nedrivning.

Af redaktionen

Projektleder Frederik Schelle Hornnes fra Social- og Boligstyrelsen udtaler i en pressemeddelelse:

”Hvis vi skal i mål med den grønne omstilling, er vi nødt til at fokusere mere på de valg, vi træffer, når vi skal have indfriet vores boligdrømme. Vi skal blive bedre til at udnytte de boliger, vi allerede har, frem for at rive ned og bygge nyt. Det vil medvirke til at reducere byggeriets klimaaftryk og materialeforbrug. Derfor er der brug for at gøre opmærksom på fordelene ved at renovere frem for at rive ned.”

Beregninger viser store besparelser

Som en del af kampagnen har rådgivningsvirksomheden Transition besøgt en række boligejere, som har valgt at renovere deres bolig i stedet for at bygge nyt.

Beregningerne på de forskellige projekter viser markante CO2-besparelser – fra 26 pct. helt op til 63 pct. De konkrete eksempler er samlet på en kampagnehjemmeside under Social- og Boligstyrelsen, hvor der også ligger andet materiale, der kan inspirere og hjælpe flere til at vælge renovering frem for nybyg. Eksemplerne udbredes desuden gennem en lang række både offentlige og private aktører, der er i kontakt med nuværende eller kommende boligejere.

FAKTA om kampagnen:

Bag kampagnen står Social- og Boligstyrelsen og Energistyrelsen. Rådgivningsvirksomheden Transition og kommunikationsbureauet Advice har stået for beregninger og produktion af inspirationseksemplerne.

Kampagnen er en del af udmøntningen af den nationale strategi for bæredygtigt byggeri.

 

Kilde: Social- og Boligstyrelsen

 

 

Related Articles