Sådan driftes den nye offentlige parkeringskælder på Frederiksberg

januar 30, 2025

Kirsten Østergaard Poulsen har før haft succes med at forudse en markedsudvikling. Privatfoto

Pladserne i det nye P-hus på Frederiksberg koster 'mindst' en halv mio. kr. i anlægsudgifter pr. plads, ifølge Nordstern. Foto: Ebbe Fischer

Nordstern er totalentreprenør på et nyt stort P-hus på Frederiksberg, mens Frederiksberg Kommune er bygherre og Apcoa skal drifte anlægget, der som p-pladser fungerer som en offentlig vej.

Af Ebbe Fischer

CASA, der nu er blevet til Nordstern, fik tilbage i 2016 kontrakt på én parkeringskælder på Langelandsplads samt to yderligere optioner på en P-kælder bag Frederiksberg Rådhus og en P-kælder ved Forum.

I 2020 blev optionen på P-kælderen bag rådhuset udnyttet, mens P-kælderen ved Forum blev droppet.

Det er bagtæppet for en usædvanlig flot bygning, der nu skal driftes af Apcoa.

Læs mere detaljeret om det nye P-hus her. Artiklen fortsætter længere nede

Nyt underjordisk parkeringshus med spiralkonstruktion og byrum på taget

 

Trepartskontrakt

P-huset er en cirkulær kælder med ca. 60 meter i diameter, og den er blevet til via en trepartskontrakt mellem Nordstern som totalentreprenør, Frederiksberg Kommune som bygherre – og Apcoa som driftsoperatør.

Det forklarer Thomas Estrup Ainill, projektchef i Nordstern.

”Apcoa og Nordstern har skrevet under på samme kontrakt med kommunen, men vi hæfter ikke indbyrdes. Vi er hver især ansvarlige over for kommunen. Kommunen købte ind på en komplet pakke, hvor P-kælder både bygges og driftes i 25 år,” siger han og uddyber:

”Bygherren, Frederiksberg Kommune, ville gerne have en pakke, der består af opførelse og drift. Her er det første, vi som entreprenør gør, at finde en partner, der kan stå for driften.”

CASA havde allerede en række projekter med Apcoa, dengang kontrakten blev underskevet, så de to virksomheder var og er vant til at arbejde sammen.

“Apcoa er jo et firma med styr på at drifte et p-hus, og på denne opgave skal de sørge for, at alle anlæg bliver vedligeholdt og driftet i henhold til vores vejledninger. Der er helt klar aftaler om, hvornår de forskellige ting skal gøres, og hvornår komponenter skal udskiftes etc.,” fortæller Thomas Estrup Ainill.

 

Apcoa får fast beløb

For brugerne af anlægget koster det altså almindelig gadeparkeringstakst, og Apcoa får et fast beløb af kommunen for driften.

Alle indtægter, afgifter mv. går til kommunen, fordi det bliver en offentlig parkeringskælder med samme vilkår som på gadeplan. På privat områder styrer Apcoa det ellers suverænt selv, men her har Apcoa kun udgifter (udover indtægten fra kommunen), og der er da heller ingen bom eller lignende ved indkørsel.

 

Tag brugerne i hånden

Den største udfordring ved at drive et P-hus er typisk brugerne. Hvordan bruger de P-huset? Hvor slidt bliver det, bliver det udsat for hærværk osv.

”Her kan man tage brugerne i hånden,” siger Thomas Estrup Ainill og uddyber:

“Man kan f.eks. sørge for tilstrækkeligt med skraldespande, og man kan have styr på, hvor de er placeret. Dertil kommer, at jo nemmere, du finder rundt, og jo tryggere du er – jo mindre hærværk opstår. Det har Apcoa lært fra andre byggerier.”

 

Sådan fungerer P-huset

Systemet er enkelt – bilisten kører rundt, til han finder den første ledige plads. Der er p-pladser ved den indvendige væg og ved den udvendige, og en stor bil vil finde de store pladser på ydersiden.

”Det er lidt som en lagkage i formen. De smalleste pladser er mellem 2,2 og 2,7 meter. Og de yderste er 2,5 og går op til 2,8 i enden,” siger Thomas Estrup Ainill.

Standard i dag er 2,5 meter, og inden for de sidste 10 år har man lagt ca. 20 cm til standardbredden på en parkeringsbås.

Thomas Estrup Ainill fortæller, at man nu overvejer, om pladserne skal vokse mere – blandt andet af hensyn til elbiler med ladestik på siden (Vejdirektoratet styrer de overordnede retningslinjer).

 

Læs mere om parkering på Building News

Digitalisering af parkeringsindustrien: ParkMobile og Flash indgår strategisk partnerskab

 

Related Articles

Parkzone bliver til Gardian

Parkzone bliver til Gardian

Fra og med i dag hedder den danske parkeringsvirksomhed ikke længere ParkZone.  Med det nye navn, Gardian, samles de to eksisterende forretningsben, parkering og  sikkerhed, under ét brand. Navneskiftet understreger behovet for at signalere, at  virksomheden er mere...

EasyPark-boss: Parkeringsindustrien er klar til en transformation

EasyPark-boss: Parkeringsindustrien er klar til en transformation

I en ny rapport har EasyPark Group samlet de vigtigste tendenser for mobilitetssektoren - fra automatisering til opladning af elbiler. Og så peger de på et nyt begreb, som alle skal lære.   Af redaktionen/ef Ifølge EasyPark er en af de mere betydelige tendenser i...

Koncept for parkeringshus hitter

Koncept for parkeringshus hitter

NCC har fået en ordre på et p-hus, der opføres for Velliv, Pension & Livsforsikring A/S ved Hollandsvej i Lyngby. Det er det syvende i rækken af parkeringshuse, som NCC bygger med basis i deres eget parkeringshuskoncept.   Af redaktionen/ef Parkeringshuset i...