januar 22, 2025
Clever samarbejder med Cobe Arkitekter og Strunge Jensen som rådgivende ingeniører, mens deres interne design- og byggeteams tager sig af projektering. Det inkluderer både ladefaciliteter og toiletløsninger mv. i en satsning på bæredygtig branding.
Af Ebbe Fischer
Ladegiganten Clever fokuserer på egne caféer med eget koncept og har netop åbnet den første café i Aabenraa, mens Odense og Kolding pt. er på tegnebrættet.
Clever planlægger desuden andre på en række store stationer med mindst 20 lynladepunkter. Det handler om at gøre det hyggeligt at lade – og brande sig på bæredygtighed.
“Vi har løbende testet bæredygtige materialer, som f.eks. lergulve fra en finsk producent. Men vi ser også kritisk på CO₂-regnskabet, og ikke alle materialer kan svare sig, hvis man f.eks. skal flyve for meget frem og tilbage fra Finland,” siger Chief Experience Officer i Clever, Mette Nøhr, til Building News.
”I øjeblikket har vi otte store stationer, og vi planlægger flere. Vores 2030-plan afhænger dog af at finde de rigtige grunde, enten via køb eller langtidsleje, hvilket skal passe ind i vores strategi for infrastruktur,” tilføjer hun.
Vil differentiere sig fra tankstationer
Clever ønsker – ligesom elbilejerne typisk gør – at adskille sig på en bæredygtig facon.
”Vi skiller os ud fra tankstationer ved at have et meget stærkt fokus på bæredygtighed og økologi,” siger Mette Nøhr og uddyber:
”Vi har udviklet et mad- og drikkekoncept med produkter som CO₂-neutral kaffe fra Slow Forest Coffee og økologiske Clever Toasts med danske råvarer som skinke fra ’Spis Min Gris’. Hele konceptet håndteres internt, da vi mener, Clever er stærkt nok til ikke at outsource det.”
Skal ikke tjene penge på caféerne
Clevers hovedforretning er selvsagt ladeforretningen, og set i det lys gør det ikke så meget, hvis caféerne isoleret set har underskud.
”Opholdet ved ladestationen skal være meningsfuldt. Det kommer med andre ord ikke til at være en stor indtjeningsmulighed for Clever – du får en stor café latte til 30 kr. lavet på de bedste bønner og vores personale er uddannet af Clever Coffee Academy, dvs. vores ansatte har en drejebog for at lave verdens bedste kop kaffe,” siger Mette Nøhr.
”Vores mål er at give kunderne værdi for pengene som en del af deres Clever-oplevelse. Caféen skal ikke nødvendigvis tjene penge, men skal give en bedre kundeoplevelse, og det skal differentiere sig fra oplevelsen på en tankstation og fra hele olieindustrien.”
Fakta om konceptet:
- Den første Clever-café er beliggende ved Clevers lynladestation på Egevej 8 ved motorvej E45 (Rødekro/Brunde).
- Caféen er åben mandag-søndag 07.00-19.00.
- Caféen drives i samarbejde med Food by Coor.
- I løbet af 2025 vil Clever etablere nye caféer, iførste omgang på lynladestationerne i både Kolding og Odense.
- I 2025 vil Clever også opstille toiletbygninger, hvor der også på de større stationer vil stå en automat, så elbilisterne kan få kaffe og snacks uden for cafeens åbningstid.
Related Articles
EasyPark-boss: Parkeringsindustrien er klar til en transformation
I en ny rapport har EasyPark Group samlet de vigtigste tendenser for mobilitetssektoren - fra automatisering til opladning af elbiler. Og så peger de på et nyt begreb, som alle skal lære. Af redaktionen/ef Ifølge EasyPark er en af de mere betydelige tendenser i...
Koncept for parkeringshus hitter
NCC har fået en ordre på et p-hus, der opføres for Velliv, Pension & Livsforsikring A/S ved Hollandsvej i Lyngby. Det er det syvende i rækken af parkeringshuse, som NCC bygger med basis i deres eget parkeringshuskoncept. Af redaktionen/ef Parkeringshuset i...
EasyPark Group indgår alliance med Hubject med fokus på opladning
Et strategisk partnerskab med Hubject – en markedsleder inden for ’interoperabilitet’ for elbiler - er indgået. Samarbejdet skal lette livet for elbilister, der bruger EasyPark, ved at give dem mulighed for at parkere og oplade ved mere end 600.000 stationer i hele...