juni 11, 2024
Teknik- og Miljøforvaltningen i Københavns Kommune har sendt lokalplanen for den ambitiøse ‘Jernbanebyen’ til politisk behandling. Dernæst skal den i høring, og første spadestik kommer i løbet af 2025, lyder det.
Af redaktionen
Der er tale om det sidste store uudviklede område i det centrale København – mellem Vasbygade, Enghavevej og Ingerslevsgade, et samlet areal på ca. 555.000 m2.
I 2020 igangsatte man en arkitektkonkurrence, som arkitektfirmaet Cobe vandt. Bydelen skal nu være et eksempel på, hvad der gør hovedstaden til en af de mest moderne og attraktive i Europa. Det fremgår af en pressemeddelelse.
Nyt ikonisk område
Lokalplanforslaget for Jernbanebyen, der nu skal igennem en politisk proces, bygger på Cobes helhedsplan for området.
Planen er desuden resultatet af et tæt samarbejde mellem Københavns Kommune og de øvrige parter bag – DSB Ejendomsudvikling, Freja Ejendomme (statens ejendomsselskab), Nrep, Novo Holdings og Industriens Pension. Senere skal forslaget behandles i Økonomiudvalget og Borgerrepræsentationen, hvorefter det sendes i offentlig høring i otte uger.
Hos parterne er man glade for, at der nu er enighed om rammerne for bydelen. Adm. direktør i DSB Ejendomsudvikling, Søren Beck-Heede, udtaler: “Nu håber vi, at politikerne på Københavns Rådhus vil se positivt på den lokalplan, der er lagt frem, så vi kan komme i gang med at bygge en levende bydel efter grønne principper til glæde for tusindvis af københavnere.”
Hvis lokalplanforslaget vedtages, forventes det første spadestik at blive taget i løbet af 2025.
En levende bydel centralt i København
Martin Schultz Nielsen er investeringsdirektør hos Nrep. Han udtaler:
“Vi stræber efter at skabe en bydel, der bygger på alt det, der gør København til en af verdens bedste byer. Vores fokus på fællesskab, sundhed og et reduceret klimaaftryk vil skabe en langtidsholdbar bydel. Bydelen kommer bl.a. til at have flere store grønne områder, en gennemgående cykelsti, og der etableres fodboldbaner.”
Teknik- og miljøborgmester Line Barfod (EL) lægger vægt på inddragelsen af københavnerne, som er gået forud for lokalplanforslaget:
“Siden Jernbanebyen er det sidste store udviklingsområde i det centrale København, har det været vigtigt for mig at få københavnerne med til at formulere visionerne for den nye bydel. Vi har som noget nyt spurgt unge københavnere til deres ideer og forslag, og det betyder meget, at disse kan aflæses i lokalplanen. Nu ser jeg frem til at læse de høringssvar, der kommer ind og til at arbejde videre med at skabe en ny bydel med fokus på grønne og bæredygtige principper, som flugter med københavnernes ønsker,” siger Line Barfod.
FAKTA: Jernbanebyen
Det sidste store uudviklede område i det centrale København – mellem Vasbygade, Enghavevej og Ingerslevsgade – udgør et samlet areal på ca. 555.000 m2. I dag ligger her blandt andet det famøse Lokomotivværkstedet, der ofte bliver brugt til store konferencer.
Området blev med Kommuneplan 2019 fastlagt til byudvikling, og grundejerne igangsatte i november 2020 en arkitektkonkurrence, som Cobe vandt. Jernbanebyen har som ambition at være en grøn bydel, der understøtter en sund og aktiv livsstil gennem fysisk bevægelse, fællesskaber og indkøbsmuligheder. I forlængelse heraf vil Jernbanebyen også blive en delvist bilfri bydel, hvor størstedelen af færdselsarealerne indrettes på de gåendes og cyklisternes præmisser.
Området rummer allerede et liv, bygninger og fortællinger, der giver stedet en særlig karakter. Lokalplanforslaget lægger op til at være tro mod områdets historie. Det vil bl.a. ske ved at bevare ikoniske bygninger, der i kraft af deres arkitektur og udformning bidrager til fortællingen om stedets historik, såsom Lokomotivværkstedet, BaneGaarden og vandtårnet, mens andre bygninger vil blive transformeret til moderne formål.
Related Articles
’EngByen’ på vej på Amager
Et slidt område på Amager Øst skal nu omdannes til et moderne byområde med boliger, erhverv samt udbygget skole og nye plejeboliger. Af redaktionen Ejendomsselskabet Balder vil i samarbejde med arkitekter fra Holscher Nordberg skabe et blandet byområde med...
Parkeringshus rives ned og giver plads til nyt i Aarhus
Nedrivningen af den gamle p-kælder under Rundhøjtorvet i Holme er startskuddet til den længe ventede forvandling af torvet. Byliv, tryghed og nye parkeringsmuligheder i grønne omgivelser er på vej. Af redaktionen Når nedrivningen er overstået, vil torvet nemlig blive...
”Vi skal mande op – for der skal lægges meget mere asfalt de kommende år”
Med den statslige Infrastrukturplan 2035 bliver der nu skruet gevaldigt op for asfalt-aktiviteterne, og det kræver flere hænder, lyder det fra en central aktør, som også efterlyser mere styr på råstofforsyningen. Af Ebbe Fischer Tallene taler deres eget tydelige sprog...