”Vi skal mande op – for der skal lægges meget mere asfalt de kommende år”

september 26, 2024

Kirsten Østergaard Poulsen har før haft succes med at forudse en markedsudvikling. Privatfoto

Foto: Rob Eradus

Med den statslige Infrastrukturplan 2035 bliver der nu skruet gevaldigt op for asfalt-aktiviteterne, og det kræver flere hænder, lyder det fra en central aktør, som også efterlyser mere styr på råstofforsyningen.

Af Ebbe Fischer

Tallene taler deres eget tydelige sprog om vækst: De statslige anlægsbudgetter på vejområdet var i de seneste finanslovsforslag 2 mia. kr. for 2023, 2,4 mia. kr. for 2024, 4,1 mia. kr. i 2025 – og så vokser det ellers til 4,9 mia. kr. i 2026, mens det i 2027 ser ud til at blive 6,9 mia. kr. Og hele 8,8 mia. kr. i 2028.

 

Branchen skal hente arbejdskraft

Det er tal, som direktør i Asfaltindustrien, Jakob Svane, fremhæver under et interview med Building News.

”Det er virkelig noget, vi kan mærke i branchen. Vi skal derfor arbejde mere på at sikre rekruttering, fastholdelse og uddannelse,” siger han og uddyber:

”Fra 2017-18 og frem til nu er der sket meget lidt på det statslige område. Vi har nærmest haft anlægsstop, og virksomhederne har været nødt til at skære til. Dermed er der ikke uddannet så mange, men nu bliver der brug for folk igen.”

 

Hvordan ser materialesituationen ud?

”Vi kan være bekymrede over råstofsituationen, og branchen har i mange år råbt op om, at det bliver et problem. Det handler ikke kun om priser, men også om man kan få det, man skal bruge. Vi ser færre grusgrave, nedlagte havnearealer etc. Alt sammen noget, der presser forsyningskæderne,” siger Jakob Svane.

 

En udfordring for samfundet

Det bliver en voldsom udfordring for samfundet, hvis råstofsituationen ikke bliver håndteret, mener direktøren.

”Vi håber på, at man vil beskytte havnearealerne bedre, og at man vil kigge på en national råstofplan. Det er også nævnt i regeringsgrundlaget, men der sker ikke rigtig noget – og problemet bliver ikke mindre.”

 

Genbrug kan være løsning – men udbud modarbejder

En del af løsningen er at genbruge mere asfalt, påpeger Jakob Svane.

”Asfalt er jo 100 procent genanvendeligt, og asfaltgenbrug er faktisk en succeshistorie. For 12-15 år siden var der kun godt 10 % genbrug i al nyudlagt asfalt. I dag er over 31 % genbrug. Og vi kan sagtens komme højere op, men her står de kommunale myndigheder i vejen. Bl.a. er der desværre stadig kommuner, der helt forbyder genbrugsasfalt i deres vejudbud. Det er jo lidt skørt, når det både er med til at presse råstofforsyningen og bremse den grønne omstilling.”

 

Hvad skal nye leverandører til branchen vide?

”Som leverandør til asfaltbranchen skal man nok gøre sig klart, at vi kigger ind i en grøn omstilling, der kræver investeringer, og man skal have et bud på, hvordan man kan bidrage til den grønne omstilling.”

 

Andre fokusområder i branchen?

”Ja. ALLE siger til mig, hvor vigtigt det er med langsigtede statslige planer, fordi alle styrer efter det ift. investeringer i maskiner og mandskab,” siger Jakob Svane.

Han tilføjer:

“Infrastrukturplan 2035 er god, men nu skal man holde fast i den store plan. Og sørge for at få den rullet ud. For ingen i branchen vil jo investere, hvis ikke man kender den langsigtede ramme. Investeringer er nødvendige, hvis vi skal i mål med den grønne omstilling, og det skal vi. Hvis bare vi kan få lov, og det hele ikke sander til i offentligt bureaukrati.”

 

Læs mere om asfaltindustrien på Building News:

Asfalt-boss: Kommunerne bremser den grønne omstilling

 

Related Articles

Parkeringsindtægter vokser hastigt i kommunerne

Parkeringsindtægter vokser hastigt i kommunerne

Ifølge FDM’s gennemgang af de kommunale parkeringsindtægter for 2023 sendte bilisterne over én milliard kr. videre til kommunekasserne i forbindelse med parkeringsafgifter. Af redaktionen I alt indkasserede kommunerne sidste år 1.081.070.247 kr. for...

Parkeringshus rives ned og giver plads til nyt i Aarhus

Parkeringshus rives ned og giver plads til nyt i Aarhus

Nedrivningen af den gamle p-kælder under Rundhøjtorvet i Holme er startskuddet til den længe ventede forvandling af torvet. Byliv, tryghed og nye parkeringsmuligheder i grønne omgivelser er på vej. Af redaktionen Når nedrivningen er overstået, vil torvet nemlig blive...