Sådan arbejder tømrermester på at gøre sig undværlig

december 13, 2024

Kirsten Østergaard Poulsen har før haft succes med at forudse en markedsudvikling. Privatfoto

Tømrermester Alexander Tardini. Privatfoto

Alexander Tardini ønsker ikke at trække sig, for han elsker sit job. Men firmaet med de 17 ansatte skal kunne køre videre uden ham, hvis det bliver nødvendigt. Her er, hvad en mester skal tage højde for, hvis han skal kunne undværes.

Af Ebbe Fischer

”Et mål for mig er at være undværlig. For halvandet år siden ville firmaet være gået i stå, hvis jeg blev kørt ned, men nu har jeg bl.a. ansat en bygningskonstruktør, der kan det samme som mig. Det er vigtigt for mig, at firmaet kan køre videre uden mig, hvis der sker noget.”

Ordene kommer fra tømrermester Alexander Tardini, som laver meget i hovedentreprise, herunder koordinering med elektrikere, murere, vvs. mv.

”Det kræver mange byggemøder og planlægning, og vi er altid i en læringsfase. Jeg har nu også ansat folk til kontoret, så jeg kan passe bedre på mig selv,” siger han.

Artiklen fortsætter længere nede

Fra tømrer til bygningskonstruktør – og tilbage igen

En bedre balance

Alexander Tardini understreger, at han ikke ønsker at trække sig.

”Jeg elsker stadig det, jeg laver. Når jeg vågner om morgenen, tjekker jeg straks telefonen. Og det sidste, jeg gør om aftenen, er at læse mine mails. Men jeg vil gerne finde en lidt bedre balance mellem arbejde og familieliv,” siger han og uddyber:

”Målet er bl.a. at lade være med at tjekke mails om aftenen – man kan alligevel ikke gøre noget ved en irriterende mail før dagen efter. Så bliver man bare påvirket af den uden grund.”

 

Kommunikation er afgørende

For at få tingene til at glide er kommunikation essentielt. Ikke mindst ift. kunderne.

”Kommunikation med kunderne er alfa og omega. Det er vigtigt at være ærlig fra starten og forklare, at der kan kommer ekstra arbejde, så kunderne ikke føler sig overraskede, når det sker. For det sker altid,” siger Alexander Tardini og tilføjer:

”Så stopper man op og forklarer det. For at det bliver accepteret, er det vigtigt, at man har haft en god kommunikation fra starten. Allerede i tilbudsfasen skal man være helt klar på, at det er de ting, vi har med. ‘Så sig til nu, hvis der mangler noget’. Man skal forberede folk mentalt på processen, ellers bliver folk overraskede og sure, når det sker. Desuden vil folk ofte også lige have lavet lidt mere.”

Alexander Tardini understreger, at kunden ikke altid forstår tingene, som de er tiltænkt. Det er derfor ekstra vigtigt at spørge ind for at være sikker på, at budskabet er forstået.

 

Hold aftalerne – det giver tryghed

Håndværkerbranchen har ry for ikke at overholde aftaler, påpeger Alexander Tardini. Her vil han gerne skille sig positivt ud, for det betaler sig, mener han.

”Derfor gør vi en dyd ud af at komme til tiden og holde, hvad vi lover. Hvis vi er forsinkede, giver vi besked. Kunden skal kunne stole på os, og den tryghed lønner sig i sidste ende,” siger han og uddyber:

”Hvis kunderne er trygge, kravler de ikke rundt på gulvet for at finde en lillebite fejl. Derfor prøver vi også at holde byggepladsen ren. Det kan godt tage lidt ekstra tid, men det giver en bedre proces og en gladere kunde i sidste ende. Arbejdet skal selvfølgelig være i orden, men det er en investering i, at kunden skal føle sig tryg hele vejen igennem – og ved det endelige resultat. Samt trygge ved, hvad de ikke kan se bag væggene.”

 

”Voksende dokumentationskrav har ikke gjort det nemmere at være selvstændig”

Related Articles

Her er, hvad C.F. Møllers Architects vægtede, da de udpegede ny chef

Her er, hvad C.F. Møllers Architects vægtede, da de udpegede ny chef

Thomas Olsen er allerede et velkendt ansigt hos C.F. Møller Architects efter 16 års arbejde på kontoret i Aarhus. Fra d. 1. december 2024 er han Head of landscape & Urbanism. Af redaktionen "Vi kiggede efter en person med en stærk faglig baggrund kombineret med...

Scandic-direktør om strategi: Vi har meget mere byggeri på vej

Scandic-direktør om strategi: Vi har meget mere byggeri på vej

Renoveringerne fortsætter, og nye hoteller ser dagens lys. Nordens store hotelkæde har nu 280 hoteller i en asset-light model, mens kæden selv håndterer drift og parkering. Af Ebbe Fischer Både renovering og nybygninger i Danmark er top of the agenda hos Scandickæden,...

Sådan håndterer Blue Capital investorer og ejendomsmarked

Sådan håndterer Blue Capital investorer og ejendomsmarked

KONCEPT: De opretter et nyt selskab, som man kan købe ti procent af. Dernæst sørger Blue Capital for at drifte den købte ejendom, fortæller chefen for virksomhedens investeringsstrategi. Han forklarer desuden, hvordan de største aktører presser priserne op.   Af...